Wednesday, October 14, 2009

Foto-foto Maqam Keluarga Rasulullah SAW & Para Pejuang Islam

Apakah pahlawan Islam juga patut mendapat kemuliaan seperti itu atau sebaliknya? Kita, kaum Muslim tidak perlu membaik pulih makam-makam mereka kerana khuatir akan terkena bahaya syirik! Benarkah pemikiran seperti ini? Sanggupkah kita membiarkan makam pahlawan-pahlawan Islam, seperti para pejuang perang Badar, para pejuang perang Uhud dan sebagainya dibiarkan tanpa membaikpulih hanya kerana alasan syirik?

Inilah yang dilakukan oleh kaum Wahabi terhadap pahlawan-pahlawan Islam yang telah berjuang membela agama dengan mengorbankan harta dan nyawa mereka kerana mengharapkan redha Allah semata.


Ini adalah makam bapa saudara Rasulullah Saw, Abbas bin Abdul Muthalib yang tidak terurus sama sekali

Ini adalah makam-makam isteri Rasulullah Saww, Ummu Salamah dan yang lainnya (kecuali Khadijah al-Kubra as) di Jannatul Baqi

Lihatlah bagaimana terlantarnya makam-makam isteri-isteri Nabi Saw. Kita takkan pernah menemui kekejian dan kebodohan seperti yang telah dilakukan oleh Wahabi-Salafy ini.


Ini adalah makam Halimah, seorang wanita yang telah menyusui Rasulullah saw pada masa beliau masih bayi. Lihatlah beginikah cara penghormatan kaum Muslim terhadap orang-orang yang dicintai Rasulullah saw?

Ini adalah makam putera kesayangan Rasulullah Saw dari isterinya Maryam al-Qibtiyyah , Ibrahim bin Muhammad, yang meninggal dunia ketika dia masih bayi.

Makam cucu Rasulullah Saw yang sangat beliau cintai, Imam Hasan as, salah satu dari dua pemuda penghulu surga. Makamnya pun tidak diurus oleh kaum Wahabi-Salafy yang lebih suka memperbagus gedung-gedung dan pusat perbelanjaan mewah di Makkah maupun di Madinah.

Ini adalah makam sang syahid pahlawan Islam, Ja’far bin Abu Thalib as yang dijuluki Rasulullah Saw : Ja’far al-Thayyar, Ja’far yang memiliki dua sayap. Dia mendapat julukan seperti itu kerana tanpa kenal takut dan tanpa menyerah terus melawan tentara Romawi di perang Mu’tah sehingga kedua tangannya terputus akibat pedang musuh.

Namun pahlawan besar ini tidak mendapat penghormatan dan penghargaan yang sedikit pun dari kaum Wahabi-Salafy. Makamnya dibiarkan tak terurus tanpa nama. Mereka memang tidak memerlukankan penghormatan kita, tetapi adalah wajib bagi kita menghormati dan menghargai pahlawan-pahlwan, ulama Islam dan orang-orang suci yang memang pantas mendapat kehormatan dari generasi selanjutnya agar kita menjadikan mereka tauladan yang selalu ada di hati kita.


Makam ibu saudara Rasulullah saw, kakak dari ayah baginda, Safiyyah binti Abdul Muthalib.

Makam yang paling kiri adalah makam Safiyyah binti Abdul Muthalib di lihat dari dekat dan yang paling kanan adalah makam Ummul Baiza yang juga bibi Rasulullah Saw. Dan yang tengah adalah makam Atikah.


Dan yang terakhir ini adalah makam Imam Ali Zainal Abidin, putra Imam Husain bin Ali bin Abi Thalib.

Dia adalah satu-satunya keturunan Rasulullah saw (laki-laki) yang selamat dari pembantaian di Karbala yang dititahkan oleh Yazid bin Mu’awiyyah.

0 comments:

Surah Al-Asr

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran."


Demi Masa

Maqam Junjungan Besar Nabi Muhammad saw

Maqam Junjungan Besar Nabi Muhammad saw
Allahumma solli a'la Muhammad, wa ali Muhammad

 

Design by Amanda @ Blogger Buster